Gemensam avfallsbehållare

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Ansökan om gemensam avfallsbehållare

Två fastigheter som ligger nära varandra och har 14-dagarshämtning kan tillsammans ansöka om gemensam avfallsbehållare. 

Om ditt område har fått det nya insamlingssystemet kan du däremot inte använda e-tjänsten än. Använd istället blanketten som finns på sidan: https://tidaholm.se/bygga-bo-miljo--trafik/avfall--atervinning/taxor-och-abonnemang.html#GemensamavfallsbehallareDelatkarl

Varje fastighetsägare betalar grundavgift för sin egen fastighet. Fritidshus med tillgång till helårshämtning debiteras grundavgift för småhus. Tömningsavgiften debiteras på den fastighet som anges som tömningsplats i ansökan.

Abonnemang för hemkompostering med hämtning av restavfall var 4:e vecka får inte delas. När fastigheterna ligger i ett område som har ställts om till nytt insamlingssystem, får även två fastighetsägare där båda hemkomposterar möjlighet att ansöka om gemensam avfallsbehållare.

I områden med nytt insamlingssystem avser beviljad delning både kärl 1 (mat- och restavfall) och kärl 2 (plast- och pappersförpackningar).

Ansökan sker i enlighet med § 27 och 34 i kommunens avfallsföreskrifter och gäller för nuvarande fastighetsägare, knutna till respektive fastighet. Om ansökan beviljas kan den återkallas med omedelbar verkan om förhållandena ändras genom till exempel ett ägarbyte eller om förutsättningarna inte uppfylls avseende till exempel fyllnadsgrad och vikt. 
 

Följande behövs för e-tjänsten

  • e-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa