Gemensam avfallsbehållare
Den här tjänsten kräver inloggningAnsökan om gemensam avfallsbehållare
Två fastigheter som ligger nära varandra och har 14-dagarshämtning kan…
Ansökan om gemensam avfallsbehållare
Två fastigheter som ligger nära varandra och har 14-dagarshämtning kan tillsammans ansöka om gemensam avfallsbehållare.
Om ditt område har fått det nya insamlingssystemet kan du däremot inte använda e-tjänsten än. Använd istället blanketten som finns på sidan: https://tidaholm.se/bygga-bo-miljo--trafik/avfall--atervinning/taxor-och-abonnemang.html#GemensamavfallsbehallareDelatkarl
Varje fastighetsägare betalar grundavgift för sin egen fastighet. Fritidshus med tillgång till helårshämtning debiteras grundavgift för småhus. Tömningsavgiften debiteras på den fastighet som anges som tömningsplats i ansökan.
Abonnemang för hemkompostering med hämtning av restavfall var 4:e vecka får inte delas. När fastigheterna ligger i ett område som har ställts om till nytt insamlingssystem, får även två fastighetsägare där båda hemkomposterar möjlighet att ansöka om gemensam avfallsbehållare.
I områden med nytt insamlingssystem avser beviljad delning både kärl 1 (mat- och restavfall) och kärl 2 (plast- och pappersförpackningar).
Ansökan sker i enlighet med § 27 och 34 i kommunens avfallsföreskrifter och gäller för nuvarande fastighetsägare, knutna till respektive fastighet. Om ansökan beviljas kan den återkallas med omedelbar verkan om förhållandena ändras genom till exempel ett ägarbyte eller om förutsättningarna inte uppfylls avseende till exempel fyllnadsgrad och vikt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 år efter upphörande av delad tjänst
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Du kan läsa mer om hur Tidaholms kommun behandlar personuppgifter på www.tidaholm.se
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@tidaholm.se
Kundtjänst VA/Avfall
va.avfall@tidaholm.se
0502 - 60 62 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Fastighet nr 1
- Fastighet nr 2
- Övrig information
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in