Gemensam avfallsbehållare
Den här tjänsten kräver inloggningAnsökan om gemensam avfallsbehållare
Om fastigheterna ligger bredvid eller nära varandra kan du ansöka om att dela behållare med en annan fastighet. Gemensam behållare kan endast avse abonnemang med 14-dagarstömning. Abonnemang för hemkompostering av matavfall med hämtning av restavfall var 4e vecka får inte delas.
När fastigheterna ligger i ett område som av kommunen har erbjudits separat sortering av matavfall kommer fastighetsägare att kunna ansöka om delad avfallsbehållare för restavfall, under förutsättning att båda fastighetsägare har anmält sin hemkompostering av matavfall på respektive fastighet.
Varje fastighetsägare betalar grundavgift för sin egen fastighet. Ägare till fastighet där behållaren är placerad förbinder sig att ansvara för behållare och hämtställe samt vara betalningsansvarig för tömningsavgiften.
Ansökan sker i enlighet med § 29 och 36 i kommunens avfallsföreskrifter och gäller för nuvarande fastighetsägare, knutna till respektive fastighet. Om ansökan beviljas kan den återkallas med omedelbar verkan om förhållandena ändras genom till exempel ett ägarbyte eller om förutsättningarna inte uppfylls avseende till exempel fyllnadsgrad och vikt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 år efter upphörande av delad tjänst
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Du kan läsa mer om hur Tidaholms kommun behandlar personuppgifter på www.tidaholm.se
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@tidaholm.se
Kundtjänst VA/Avfall
va.avfall@tidaholm.se
0502 - 60 62 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Fastighet nr 1
- Fastighet nr 2
- Övrig information
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in